بسیاری از ما در کودکی خود نتوانسته ایم به دو خواسته ی اصلی خود برسیم ودر این باره ناکام شده ایم.حال، در انتخاب همسر سعی می کنیم که به این خواسته هاپاسخ دهیم و ناکامی خود را از بین ببریم.این  دو خواسته اصلی کودکی عبارتند از 1- عشق پدر و مادر ر ا دریافت کند. 2- پدر و مادرش به یکدیگر عشق بورزند.

بنابراین در بزرگسالی به طور ناخودآگاه شرایطی را بازسازی می کنیم، که به ما برای به اتمام رساندن این دو هدف ناخودآگاه و ناتمام کمک کند.5 مورد از این ناکامی عبارتند از: 


1-      اگر عشق یا توجه زیادی از یکی از والدین دریافت نکرد ه ایم ، ممکن است به کسی علاقه مند شویم که او نیز به مانند همان والد، عشق و توجه کافی به ما نداشته باشد و به این طریق باعث شود تا ما بیش تر تلاش کنیم تاعشق و توجه او را بدست آوریم.

2-      اگر از یکی از والدین عصبانی و خشمگین باشید، این امکان وجود دارد که جذب کسی شویم که برخلاف آن والد به ما عشق بورزد ، اما ما او را طرد کنیم یا دلش را بشکنیم ، تا هم خشم خود را نشان داده باشیم و هم او رامجبور کنیم تا تلاش کند که عشق و توجه ما را بدست آورد.

3-      به کسی علاقه مند می شویم که از لحاظ شخصیتی  شبیه یکی از والدینمان باشد و سعی می کنیم تا زندگی او را نجات دهیم تا بدین وسیله آن والد را خوشحال کرده باشیم.

4-      اگر یکی از والدین ما شاد نبوده و یا مورد محبت و توجه واقع نمی شده، ممکن است جذب فردی شبیه به او شویم ؛ تا با عشق خود به او ودیگران ثا بت کنیم که آن والد دوست داشتنی بوده و باید مورد محبت وتوجه واقع می شده است.

5-      ممکن است به رابطه ای وارد شویم که از ازدواج پدر و مادرمان بهترنباشد، تا از پدر و مادر خود خوشبخت تر نباشیم.

 

توجه:

شناختن تأثیر ناخود آگاه در انتخاب همسر، نیاز به بررسی تخصصی دارد . درصورتی که احساس می کنید یکی از این الگوها در شما تکرار می شود، لازم است که برای روان درمانی یا روانکاری اقدام کنید .معمولاً شناخت صحیح این الگوها به دقت وتخصص فراوانی نیاز دارد . هرگز از کمک تخصصی برای درک تأثیرات ناخود آگاه برانتخاب همسر، پرهیز نکنید.


دکتر رویا فصیحی


منابع

 آیا تو آن گمشده ام هستی، باربارا دی آنجلیس، ترجمه ی هادی ابراهیمی.

 رهنمود بزرگان در انتخاب همسر، سید مهدی شمس الدین، 1378 ، انتشارات شفق.