شخصیت انسان دارای خصوصیات متغیر و پایدار است که صفات پایدار و ذاتی او در طول زمان دستخوش تغییر و دگرگونی نمی شود. درون گرایی و برون گرایی خصلت مشترک میان بسیاری از انسان هاست و سال هاست، ویژگی های افراد درون گرا و برون گرا شناسایی شده است .در ادامه به تشریح این موضوع می پردازیم

برون گرایی: (Extraversion)
رفتاری است که با دیدگاه عینی و خارجی مشخص شده و با فعالیت عملی بالاتری همراه است، افراد «برون‌گرا» از آمادگی کمتری برای تسلط بر نفس خویش برخوردارند. معمولا نسبت به افراد درونگرا اعتماد به نفس بالاتری دارند بودن در جمع و فعالیت های گروهی را بر فعالیت های انفرادی ترجیح می دهند.

1- علاقه‌مند به وقایع پیرامون خود_روراست و معمولا پرحرف_ اهل پیشقدم شدن در کارها.
2- عقیده خود را با عقاید دیگران مقایسه می‌کنند_ا
فکار خود را راحت بیان می‌کنند.
3- به سهولت دوستان جدیدی یافته و با یک گروه خود را وفق می‌دهند_
علاقه‌مند به افراد جدید.
4- بزرگ‌ترین وحشت آنها آن است که نکند پس از یک فاجعه هولناک آخرین بازمانده بشر روی زمین باشند! (ترس از قطع ارتباط با دنیای خارج و مردم)؛ یعنی تنهایی برای آنها بسیار آزار دهنده است.
5- از تعامل و ارتباط برقرار کردن با دیگران انرژی می‌گیرند_خوش مشرب بوده اما زیاد احساساتی نیستند.

6- ریسک پذیرند، سریع تصمیم می‌گیرند، اجتماعی هستند، درک آنها آسان است، شخصیت آنها در خلوت و حضور دیگران معمولا یکسان است و معاشرتی هستند.

7- پس از آنکه حرف خود را زدند به گفته خود می‌اندیشند. علاقه‌مند به کار گروهی هستند. نقل هر مجلس هستند. موسیقی با صدای بلند و فعالیت‌های هیجان‌انگیز را بیشتر دوست دارند.
8- رنگ‌های روشن را بیشتر دوست دارند. بیشتر از اعمال دیگران خشمگین می‌شوند تا اعمال خودشان. اطلاعات شخصی خود را به سادگی با دیگران قسمت می‌کنند. رویکرد سریع‌الوصول را بیشتر ترجیح می‌دهند. تنها از روی تجارب زندگی خود درس می‌گیرند و نه عبرت گرفتن از دیگران.
9- 57 تا 60 درصد از جمعیت زمین را تشکیل می‌دهند.

سخن آخر:خصوصیات فوق هیچ ارتباطی با اعتماد به نفس داشتن فرد برونگرا ندارد، یک برون‌گرا ممکن است اعتمادبه نفس پایینی داشته باشد.

دکتر رویا فصیحی

منبع

akairan

علی بیگدلی روانشناس عضو تحریریه علمی ایران سلامت