بسیاری از بچه ها عادت هایی دارند که می تواند آزاردهنده باشد.: ناخن جویدن ، دست در بینی بردن ، تف کردن ، قشقرق به پا کردن و ... عادات نادرست رفتاری شایعی در کودکان هستند که شناسایی علل و برخورد مناسب با آنها می تواند از تبدیل این عادات غلط به اختلالات رفتاری جلوگیری کند. در ادامه به ارایه راهکارهایی در جهت ترک عادت مزبور می پردازیم

برخی از علل دست در بینی بردن کودکان

1- ممکن است در حال تکرار رفتار بزرگترها باشد .
2- ممکن است مقدار زیادی ماده مخاطی در بینی کودکتان جمع شده باشد .
3-  کودکتان با این عمل نگرانی اش را کاهش می دهد.

4- شاید  می خواهد از این طریق به آرامش برسد.
راه کارهای عملی برای جلوگیری از دست در بینی بردن
1- با او صحبت کنید و برایش توضیح دهید به چه دلایلی مایلید او چنین کاری نکند.
توجه کودک را به کاری که می‌کند جلب کنید، دستمالی در اختیار او قرار دهید و از وی بخواهید برای تخلیه حفره بینی‌اش از دستمال استفاده کند. این تذکرات را در صورت نیاز تکرار کنید. اگر انگشت داخل بینی کردن یک عادت تازه در وی است، احتمال دارد چیزی داخل بینی کودک باشد، مانند مخاط اضافه که باعث آزار وی می‌شود. اگر عادتی است که مدتهاست آن را انجام می‌دهد، ممکن است ناخودآگاه این کار را انجام می‌دهد. پس هر زمان که انگشت‌اش را داخل بینی کرد او را متوجه کنید و از او بخواهید دستش را بشوید.

برایش توضیح دهید که این عادت تمیزی نیست و باعث زخم و عفونت داخل بینی می‌شود، حتی چون موجب پخش میکروب‌ها می‌شود می‌تواند باعث بیماری دیگران هم بشود.

2- دست های کودکتان را با وسایل دیگری سرگرم کنید.
گاهی اوقات کودکان این کار را برای مشغولیت انجام می‌دهند و برای رفع کسلی و ملولی مرتکب آن می‌شوند. اگر کودک شما زمان زیادی را بدون حرکت صرف تماشای تلویزیون می‌کند، مشغولیت دیگری برای او فراهم کنید. چون اگر دستان وی مشغول باشند کمتر تمایل دارد آنها را داخل بینی‌اش کند.
3- بین خودتان رمزی بگذارید تا هر وقت به او تلنگر زدید ، از ادامه کارش دست بکشد .
4- برای ترک این کار جایزه ای در نظر بگیرید .
5- بینی کودکتان را تمییز نگه دارید .
6- نادیده بگیرید

اگر همه این راهها را تست کردید و فایده‌ای نداشت، این حرکت کودک را نادیده بگیرید فقط همیشه مراقبت کنید ناخن‌های کودک کوتاه باشد و تیزی‌های آن را نیز بگیرید.

دکتر رویا فصیحی

منبع:

برگرفته از جزوات روانشناسی کودک

پزشکان بدون مرز

www.3-m.ir

روزنامه جام جم

seemorgh.com

سایت مردم سالاری