شخصیت، مجموعه‌ای از خصوصیات سرشتی و اکتسابی ماست. برای مثال، یک فردی را می‌بینید که خیلی منزوی و درون‌گراست. بعد فرد دیگری را می‌بینید که خیلی شاد و برون‌گراست. گفته می‌شود که این دو نفر نمی‌توانند با هم ازدواج کنند. چون هر کدام ساز خودش را می‌زند. یک کسی که از نظر ویژگی‌های شخصیتی، حد وسط باشد بسیار مناسب است.

مقایسه برون گراها و درون گراها

 افراد برون گرا که در جامعه تحت عنوان «اجتماعی» یا «خونگرم» شناخته می شوند معمولا به حرف زدن علاقه زیادی دارند. این افراد متکلم وحده جمع هستند و در بیشتر مواقع گوی صحبت کردن را از بقیه می ربایند. آنها خیلی وقت ها نیاز به تاییدشدن از جانب جمع دارند.حوصله در خانه ماندن را ندارند. تمرکزشان روی مسائل زیاد نیست و مرتب از این شاخه به آن شاخه می پرند و در حین همین پریدن ها به نکات تازه دست می یابند.

درون گراها هم درست برخلاف این افراد هستند. آنها تمرکز بسیار بالایی دارند. قدرت رهبری شان بی نظیر است. بدون اینکه بلندبلند فکر کنند، می توانند نکات تازه ای را کشف کنند و تصمیم بگیرند. این افراد معمولا در جمع ها زیاد به چشم نمی آیند، اما این غایب از نظر بودن شان زیاد طول نمی کشد. درون گراها شبیه همان ماجرای لاک پشت و خرگوش هستند و مصادیق بارز این تعبیر که رهرو آن است که آهسته و پیوسته رود.

در حال حاضر محققان عرصه روان شناسی نشان داده اند نه برون گراها نسبت به درون گراها برتری دارند و نه درون گراها نسبت به برون گراها بهتر هستند. هر دوی این گروه ها ویژگی های خاص و منحصر به فرد خودشان را دارند و در شرایط مناسب عملکرد مناسبی هم خواهندداشت.

از ویژگی‌های مهم شخصیتی که تاثیر قابل توجه در این زمینه دارند می‌توان به درون‌گرایی و برون‌گرایی اشاره کرد. افراد درون‌گرا تمایل زیادی به گذراندن اوقات خود به تنهایی دارند، در حالی که برای افراد برون‌گرا تحمل چنین شرایطی بسیار سخت و آزاردهنده است. افراد درون‌گرا سرگرمی‌هایی چون مطالعه و تفکر دارند، در حالی که افراد برون‌گرا در شرایط جمعی و سرگرم‌کننده لذت می‌برند؛ مثل بازی‌های دسته جمعی.
چنین ویژگی‌هایی به تعداد زیادی وجود دارند که البته گاه همسان بودن ویژگی‌های طرفین و گاه ناهم‌سانی آنها می‌تواند فاکتوری برای ازدواج موفق باشد. برای مثال، ازدواج فرد درون‌گرا با فرد درون‌گرا موفقیت‌آمیز خواهد بود اگرزندگی آنها زیاد حالت سردی به خود نگیرد و اگر فرد برون‌گرا با فرد برون‌گرا ازدواج کند در صورتی که زندگی آنها بیش از حد حالت شلوغی و بی‌نظمی پیدا نکند آنها زندگی خوبی خواهند داشت ولی اگر فرد درون‌گرا با فرد برون‌گرا ازدواج کند و آنها به ویژگی‌های شخصیتی یکدیگر آشنا باشند، زندگی پر باری خواهند داشت.
ازدواج معکوس

بسیاری از زوج ها به خاطر شخصیت های متفاوت شان جذب همدیگر می شوند و این مسئله تازه ای نیست.حتی خیلی ها اعتقاد دارند ویژگی های متفاوت این افراد می تواند تکمیل کننده همدیگر باشد و منجر به پیشرفت شخصیت شان شود، اما واقعیت هایی هم در این میان هست؛ وقتی زوجی با هم اختلاف شخصیتی زیادی داشته باشند، ممکن است اختلافاتی را تجربه کنند که زوج های شبیه هم کمتر درگیرشان هستند. به همین خاطر نکته دوم به مهارت شما و همسرتان برای کنار آمدن با هم و استفاده از این ویژگی های متفاوت برای پیشرفت رابطه تان بر می گردد.

آیا درون‌گرایان می‌توانند با هم ازدواج کنند؟ شاید بد نباشد! چون هر دو ساکت یک گوشه‌ای می‌نشینند و ممکن است خودشان راضی باشند. ولی آدم احساس می‌کند که چه خانه ساکت و سردی! برون‌گرایان چه‌طورند؟ این‌قدر حرف دارند که هیچ‌کدام حاضر به ساکت شدن نیستند. ولی مردم متعادل و عادی چه‌طور؟ آد‌م‌هایی که حد وسط این دوتا ویژگی هستند.
شاید این پرسش به ذهن‌تان برسد که اگر یک دختر درون‌گرا با یک پسر برون‌گرا و یا برعکس ازدواج کنند، آیا با هم سازگار خواهند بود؟
دختر و پسری که قصد تشکیل زندگی مشترک دارند باید خودشان را به دیگری بشناسانند. اما مشکل ازآنجا آغاز می‌شود که عده‌ای از آنان آموزش ندیده‌اند و نمی‌دانند که چگونه به این شناخت برسند. عده‌ای دیگر هم فکر می‌کنند در آینده بهتر یکدیگر را خواهند شناخت، پس لزومی ندارد که در آغاز زندگی مشترک، برخی مسایل عنوان شود. در صورتی که زوج‌های جوان از همان روزهای اول باید یکدیگر را خوب بشناسند، ضمن اینکه طرف مقابل را نیز به طور کامل با ویژگی‌ها و خصوصیات شخصی خود آشنا کنند. از همین رو بهتر است افراد با تفاوت‌های دو شخصیت درون‌گرا و برون‌گرا، به‌طور نسبی آشنایی داشته باشند.


دکتر رویا فصیحی