ازدواج امری پر خطر و یکی از مهمترین تصمیمات زندگی است، که بر تمام وجوه آینده ی فرد تاثیر می گذارد و می تواند رضایت آورترین یا مأیوس کننده ترین تجربه ی زندگی باشد. البته هیچگاه نمیتوان به ازدواج به صورت کاملاً سیاه یا سپید نگاه کرد،بهدلایل مثبت واصلی ازدواج توجه فرمایید

 

1- مصاحبت و همراهی  : شریک شدن با دیگری در زندگی دلیل رایج و مناسبی برای ازدواج است . مصاحبت و همراهی به این  معنی است ، که در سفر زندگی، شریک وهمراهی داشته باشیم . هر چند برخی از مردم به اشتباه تصور میکنند که ازدواج به تنهایی آنها خاتمه خواهد داد . مطلب مهم اینجاست که.آیا هر دو در یک راه میخواهند بروند ، یا این که یکی از همسرا ن (معمولاً آقایان) دیگری را در سفر خود شریک می کند. اگر زن برای خود مقصدی نداشته باشد ، شاید بتوان او را به همراهی فرا خواند . اما همراهی با فردی که قصد معینی ندارد ، چندان رضایت بخش نیست و اگر دیگری را با اجبار همراه خود کنیم ، باز هم سفر دلنشین نخواهد بود و تعارض و دلزدگی را در خود نهفته دارد.

2- عشق و صمیمیّت : نیاز به عشق و صمیمیّت، با نیاز به مصاحبت و همراهی رابطه دارد. محبت اصیل و حقیقی برای همگان هدیه ای فوق العاده است.

3- شریک حمایت کننده: ازدواج مناسب می تواند بهترین فرصت برای موفقیت هر دو نفر باشد. اگر یکی از دو نفر فقط به فکر رشد خود و علایق حرفه ای و نیاز خود به شهرت و موفقیت باشد، ازدواج نمی تواند بقای رضایت بخشی داشته باشد .اماشریکشدن در موفقیتهای یکدیگر و حمایت اصیل و صمیمانه می تواند ارتباط را تقویت کند و به آن ثبات بدهد .

4- شریک جنسی: ازدواج منبع با ثباتی برای ارضای جنسی هر دو نفر است و راهی است مشروع و مجاز برای بروز هیجانات و رفتا رهای جنسی. اما اگر ارتباط جنسی دلیل اصلی ازدواج باشد، معمولاً با ازدواج موفقی روبرو نخواهیم شد.

5- والد شدن : دلیل رایج دیگر جهت ازدواج صاحب فرزند شدن است. والد شدن البته موهبتی آمیخته با تضاد است . از یکسو تربیت فرزند وظیفه ای سخت و اغلب حتی دلسرد کننده است اما از طرف دیگر کاری بسیار رضایت آور است . وقتی فرزندان بزرگ می شوند و به حد کافی مستقل می شوند، اکثر والدین بیان می کنند که این تجربه برای همه ی عمر آنها کافی بوده است و دیگر نمی خواهند که صاحب فرزند شوند ؛ اما اغلب خواهند گفت ، که اگر یکبار دیگربه دنیا بیایند باز هم تصمیم به داشتن فرزند خوا هند گرفت. هر فردی نمی تواند پدر یا مادرخوبی باشد و این البته وظیفه ای دشوار است . آمدن فرزند می تواند بر ازدواج تأثیر مثبت و یا به عکس تأثیر منفی و مخرب داشته باشد . زوجهایی که با موفقیت فرزندان خود را بزرگ کرده اند، انسجام با اهمیتی بین خود ایجاد می کنند و از آنچه که با هم انجام داده اند، احساس افتخار و غرور می کنند.


دکتر رویا فصیحی


منبع

 رهنمود بزرگان در انتخاب همسر، سید مهدی شمس الدین، 1378 ، انتشارات شفق.

 آیا تو آن گمشده ام هستی، باربارا دی آنجلیس، ترجمه ی هادی ابراهیمی.