شما ممکن است در این دوره عوارض عجیبی را مشاهده کنید، همانند افزایش بیش از حد بزاق دهان. سعی کنید یاد بگیرید که کدام یک از این عوارض طبیعی هستند و کدام یک ممکن است نشانه یک مشکل احتمالی باشند. همچنین ممکن است سوالاتی در زمینه فعالیتها یا خوردن غذا ها و داروها داشته باشید.

1- اگر تهوع به شما اجازه نمی دهد که غذاهای متنوع بخورید، یا هنوز هم خیلی وزن اضافه نکرده اید

 (بسیاری از خانمهای حامله در سهماهه اول بین 1 تا 2.5 کیلوگرم وزن اضافه می کنند) نگران نباشید. اشتهای شما به زودی باز می گردد و شما هر هفته حدود نیمکیلوگرم وزن اضافه خواهید کرد.

2-  در این هفته ممکن است درد و مشکلی در محدوده ناف و کشاله ران شروع شود. این دردها اصلا جایی برای نگرانی به وجود نمی آورند. هنگامی که رحم بزرگ می شود، استخوان های لگن باید جابجا شوند تا جا برای رحم وجود داشته باشد. معمولا این جابه جایی لگن تا حدودی باعث درد می شود. اگر این درد ناراحتتان می کند، بالا نگه داشتن پاهایتان در آخر روز می تواند کمی از درد شما بکاهد.

3- هر روز  یک عدد سیب را ناشتا بخورید، علاوه بر این هر روز صبح ناشتا مقداری کندور به اندازه یک عدس میل کنید.اگر می خواهید فرزندتان چشمانی زیبا و پرفروغ داشته باشد، رازیانه و بادیان را فراموش نکنید. سعی کنید تا نظافت پستان ها را رعایت کنید. باید روزی یکبار پستان ها را خوب با آب و صابون شستشو داده و آنها را ماساژ دهید.

4-  شیر یک غذای کامل است و به دلایل مختلف برای زنان باردار مفید است. شیر حاوی تمام مواد معدنی مختلف لازم برای ساختن اسکلت جنین است زیرا کلسیم و فسفر موجود در آن برای رشد استخوان و دندان ها ضروری است. شیر هم چنین منبع بسیار خوب پروتئین است که برای ساخت نسوج به کار می رود و هضم این پروتئین هم آسان است. شیر حاوی انواعی از ویتامین ها به خصوص ویتامین A است که برای رشد جنین بسیار لازم است. در طول دوران بارداری آشامیدن یک لیتر شیر در 24 ساعت باید در برنامه غذایی شما قرار بگیرد. می توانید نیم لیتر شیر را به صورت ساده و نیم لیتر دیگر را به صورت مواد غذایی مختلفی که با شیر درست می شوند، مصرف کنید.

5-  اگر عدم تمایل به رابطه جنسی همسرتان را رنج می دهد، با روش دیگری با او ارتباط برقرار کنید. با هم تلویزیون تماشا کنید، باهم بازی کنید، و هر کاری که به نزدیک تر شدن رابطه تان کمک می کند، انجام دهید. سعی کنید تا از طریق حسی به زوج خود کمک کنید، هرچند احساس می کنید که حالش را ندارید. شانه هایش را بمالید، دستانش را بگیرید و یا هنگام عبور از راهرو او را ببوسید. با ابراز احساسات و بذل توجه به او کمک کنید تا این دوره را بگذرانید.


تغییرات جنین:

کودک شما اکنون به اندازه یک انجیر است و بدن او کاملا شکل گرفته است؛ حدود 3.8 سانتی متر طول و حدود هشت گرم وزن دارد. پوست او هنوز شفاف است و به همین خاطر می توان اکثر رگهای خونی او را به وضوح دید. بعضی از استخوانهای او در حال تشکیل شدن بوده و ریشه دندانهای کوچک او به تدریج در زیر لثه اش ظاهر می شوند. انگشتان دست و پای او کاملا از یکدیگر جدا شده اند و او به زودی قادر خواهد بود که مشتش را باز و بسته کند. او لگدهای آرامی می زند و کش و قوس می آید؛ حرکات ریز او به قدری نرم و روان است که بیشتر شبیه به رقص در آب می ماند. با رشد بدن او، این حرکتها نیز بیشتر شده و رشد یافته تر و کاربردی تر خواهند شد. با رشد پرده دیافراگم، کوچولوی شما ممکن است سکسکه هم بکند. از آنجا که او هنوز خیلی کوچک است، تنها بین هفته های شانزدهم تا بیستم قادر خواهید بود برای اولین بار این حرکات او را احساس کنید.


دکتر رویا فصیحی

منبع:

vatabdar.ir

ninisite

akairan