اگر نشانه ها و بیماریهای ناشی از حاملگی تا کنون بروز نکرده باشند، در این هفته بالاخره خود را نشان خواهند داد. شاید شما هم، دچار تهوع و استفراغ (که ممکن است در زمانهایی غیر از صبح نیز رخ بدهد)، درد سینه، خستگی، و تکرر ادرار شوید. همه این موارد طبیعی هستند، از سوی دیگر این اتفاقات نیز بخشی از حاملگی هستند و هیچ کدام برای همیشه باقی نخواهند ماند. افرادی که اطراف شما هستند هیچ نشانه ای از رشد حیرت انگیزی که درون بدن شما در حال رخ دادن است نمی بینند.

1-       بهتر است برنامه منظم ورزشی خود را آغاز کنید.یک فعالیت ورزشی متعادل و بی خطر را که دوست دارید، انتخاب کنید پیاده روی و شنا، انتخابهای مناسبی برای خانمهای باردار هستند.ورزش به شما کمک می کند تا میزان کشیدگی طبیعی عضلات خود، قدرت آنها و میزان استقامت و تحمل آنها را به حد مناسبی برسانید. بعلاوه، ورزش به شما در اضافه وزن ومراحل سختترحاملگی کمک خواهد کرد .

2-     یک پزشک یا ماما انتخاب کنید و با او قرار ملاقات بگذارید. برای آماده شدن جهت معاینه، اولین روز از آخرین دوره پریود خود را یادداشت کنید (این کار برای تعیین زمان تقریبی تولد کودک لازم است)، و سپس یک لیست از سوالاتتان تهیه کنید. در مورد سابقه پزشکی، از اقوام خود و شوهرتان پرس و جو کنید. ممکن است پزشک از شما درباره بیماریهای مزمن یا ناهنجاریهای ژنتیکی در هر دو خانواده سوال کند.

3-    یکی از مهمتری ویتامین های لازم هنگام بارداری، ویتامین D  است زیرا وجود این ویتامین در بدن برای جذب کلسیم و فسفر و تبدیل آنها به استخوان لازم است. از آنجا که اسکلت استخوانی و دندان نوزاد در داخل رحم احتیاج به کلسیم دارد و بنابراین وجود این ویتامین برای جذب کلسیم لازم است. ویتامین D به مقدار زیاد در روغن ماهی وجود دارد و علاوه بر آن اشعه آفتاب نیز منبعی بسیار خوب برای تامین این ویتامین است.

4-     در اوائل هفته پنجم، رحم شما بزرگ خواهد شد که در این صورت تا حدودی به مثانه تان فشار وارد می کند و حتی ممکن است بلافاصله بعد از رفتن به توالت دوباره احساس ادرار کنید که این احساس به خاطر فشار بیش از حد به مثانه است. به این شرایط با دید مثبت نگاه کنید و این رفت و آمدها را مثل ورزش در نظر بگیرید. ممکن است این رفت و آمدها به دستشویی باعث شود به این فکر بیفتید که مایعات کمتری مصرف کنید، اما هرگز این کار را انجام ندهید.

5-      در دوران بارداری، با تغییر سطح هورمون های بدن ممکن است یک ماه دچار آکنه و جوش صورت و ماه بعد دچار خشکی بیش از حد پوست شوید. از آنجایی که جوش های دوران بارداری غالبا با بسته شدن منافذ پوست به وسیله چربی ایجاد می شود برای پاک کردن پوست از محلول های تمیز کننده روزانه و غیرخشک کننده پوست استفاده کنید و هفته ای چند بار ماسک جوانه و را به آرامی روی پوست بمالید. برای درمان خانگی چربی پوست، دو عدد سفیده تخم مرغ را به هم بزنید و روی صورتتان بمالید و آن را بعد از 15 دقیقه بشویید. برای تهیه ماسک مرطوب کننده خانگی هم می توانید بلغور جو را بپزید تا آب آن غلیظ شود و بعد از آنکه خنک شد، روی پوست صورتتان بمالید و بعد از 20 دقیقه با آب ولرم بشویید.     

 

تغییرات جنین :

شما در ابتدای ماه دوم از بارداری هستید و خوب است بدانید که ماه دوم، ماه چهره است، در آغاز این ماه اعضای بدن جنین به صورت جوانه هایی ظاهر می شوند. در داخل رحم شما، جنین کوچکی به سرعت در حال رشد است. در این مرحله، او تنها به اندازه یک دانه کنجد می باشد، و بیشتر به یک بچه قورباغه شباهت دارد تا بچه یک انسان؛ این جنین از سه لایه تشکیل شده است (لایه های اکتودرم، مزودرم و اندودرم) که بعدا اندامها و بافتهای بدن او را تشکیل می دهند. بخشی از سلولهای این جنین در حال ایجاد اندامهای بزرگ بدن مانند کلیه ها و کبد هستند و مجرای عصبی او نیز در ابتدای مسیر رشد قرار دارد. این لوله عصبی (که بعدا مغز، نخاع، اعصاب و ستون فقرات کودک شما را به وجود خواهد آورد)، در لایه بالایی که اکتودرم نامیده می شود، رشد می کند. همچنین، این لایه، نهایتا پوست، مو، ناخنها، غده های سینه، غده های عرق و همچنین مینای دندان کودک را تشکیل خواهد داد. شکل گیری قلب و سیستم گردش خون او در لایه میانی یا مزودرم، آغاز می شود. در این هفته حفره های قلب کوچک او شکل می گیرند و قلب او شروع به تپش و پمپ کردن خون خواهد کرد. مزودرم ماهیچه ها، غضروفها، استخوان و بافتهای زیرپوستی او را نیز شکل خواهد داد. لایه سوم یا اندودرم در تشکیل ریه ها، روده ها، سیستم اولیه ادراری، و همچنین تیروئید، کبد و لوزالمعده نقش خواهد داشت. در همین حال جفت اولیه و بند ناف، که مواد غذایی و اکسیژن را به کودک شما می رسانند در حال فعالیت هستند.


دکتر رویا فصیحی

منبع

ninisite

akairan

vatandar