وزن شما چندان افزایش پیدا نکرده است، اما مسلما برخی اندامهای شما (مثل سینه ها)و دور کمر در حال رشد هستند.  تغییر دیگری که چندان واضح نیست، افزایش حجم خون شماست؛ در اواخر دوران حاملگی، حجم خون شما 40 تا 50 درصد بیشتر از حالت عادی خواهد بود تا نیازهای کودکتان را برآورده کند. با افزایش حجم خون، نیاز بدن شما به آهن نیز افزایش پیدا می کند

1- تغییرات هورمونی ممکن است موجب شوند که شما احساس خستگی یا تنبلی کنید. همچنین، نداشتن خواب خوب در شب هم یک مشکل معمول در این مرحله می باشد، مخصوصا اگر در شب احساس ناراحتی کنید یا مجبور باشید مرتبا به توالت بروید. تهوع و استفراغ متناوب نیز انرژی شما را کاهش می دهد. سعی کنید بین 9 تا 10 ساعت در شب بخوابید یا اینکه در طول روز کمی استراحت کنید.

2-  آهن یکی از مواد معدنی است که برای ساخت گلبول های قرمز خون ضروری است و وقتی باردار می شوید بدنتان به آهن دو برابری نیاز دارد. بدون آهن کافی شما دچار کم خونی و فقر آهن می شوید. نوزادانی که از مادرانی با کم خونی بسیار شدید متولد می شوند، بیشتر در معرض خطر وزن کم و تولد زودرس قرار دارند.برای جذب و دریافت آهن در وعده های غذایی خود، غذاهای حاوی آهن مانند : گوشت قرمز لخم، ماهی، مرغ، خشکبار، اسفناج، لوبیا و غلات غنی شده با آهن بخورید. از آنجا که ویتامین ها جذب آهن را بیشتر می کنند، غذاهای حاوی ویتامین  مثل آب پرتقال یا توت فرنگی در کنار غذاهای غیر آهن مصرف کنید.

3- اگر همواره بیرون از خانه کار می کنید، از همان ابتدای بارداری در مورد شرایط بهداشتی یا هرگونه عوامل مربوط به کار که بر روی شما تاثیر دارد و ادامه ی کارتان با پزشکتان مشورت کنید. ادامه ی کار شما به عواملی مثل سلامت خودتان و جنین، سن بارداریتان، تعداد بارداری های پیش از این و هرگونه مشکلی که قبلا در دوران بارداری داشته اید، دارد. از کار بیش از 8 ساعت در روز و 5 روز در هفته اجتناب کنید و از تمامی ساعت استراحت و نهار استفاده نمایید.

4-  مراقبت مادر در این دوران بسیار ضروری است. اگر دچار ضربه شوید و یا از داروهای شیمیایی زیادی استفاده کنید، احتمال آسیب دیدگی در دستگاه عصبی جنین بسیار بالا خواهد بود. هم چنین در صورت ابتلا به سرخجه ممکن است جنین عقب ماندگی ذهنی پیدا کنید. 

5-  رویاها و خواب های دوران بارداری غالبا شبیه فیلم های ترسناک هستند. تصاویر عجیب مثل صحبت کردن با حیوانات یا تصادف ماشین کاملا در این دوران عادی هستند. ترکیب هورمون ها و اختلالات خواب در دوران بارداری باعث می شوند که خواب های طولانی و سبک تری نسبت به قبل داشته باشید. حتی ممکن است در مورد تولد یک نوزاد معلول یا بدون دست و پا خواب ببینید. این خواب ها از احساسات و افکار شما در طی بارداری نشات می گیرد و اینکه باید به زودی مراقب یک مخلوق کوچک و شکننده باشید.


 تغییرات جنین:

 اکنون اندازه کودک شما حدود 1.6 سانتی متر (در حدود اندازه یک لوبیا قرمز) است. او مرتبا حرکت می کند و تغییر مکان می دهد، هر چند شما تا چند هفته دیگر هم نمی توانید حرکتهای او را در داخل رحم خود حس کنید. دنبالچه جنینی او در حال ناپدید شدن است و پلکهای او تقریبا به طور کامل چشمهایش را می پوشانند. هرچند هنوز هم پرده نازکی بین انگشتهای پا و دست او وجود دارد، اما این انگشتها در حال بزرگ شدن هستند. بازوهای او بزرگتر شده اند و دستهای او از مچ خم شده و به طرف قلبش قرار گرفته اند. مفصل زانوهای او شکل گرفته اند و احتمالا پاهای او به اندازه ای بزرگ شده اند که بتوانند در جلوی بدن او به یکدیگر برخورد کنند. با صاف شدن بدن، سر او صافتر و عمودی تر می ایستد. مجاری تنفسی از حلق تا بخشهای ریه در حال رشد او کشیده شده اند. هر کدام از سلولهای عصبی مغز او هم شاخه هایی ایجاد می کنند تا با یکدیگر ارتباط برقرار کرده و اعصاب ابتدایی را ایجاد کنند. هرچند ممکن است شما دائما درباره جنسیت کودک خود فکر کنید، اما اندامهای تناسلی او آنقدر رشد نکرده اند که جنسیت او را نشان دهند.


دکتر رویا فصیحی


منبع:

ninisite

akairan

vatandar