اگر تا کنون هم این احساس را تجربه نکرده باشید، به زودی خود را در مسیر پرتلاطم احساسات دوران حاملگی خواهید یافت؛ ممکن است یک روز بداخلاق و روز دیگر شاد باشید! ممکن است این احساسات متضاد برای شما نگران کننده باشند، اما طبیعی هستند و ممکن است در تمام مدت حاملگی، ادامه پیدا کنند. این احساسات متضاد در اثر تغییر میزان هورمونها و معمولا به خاطر میزان زیاد هورمونها، رخ می دهند

1-     دیدن لکه خون پس از ادرار بر روی لباس زیر یا دستمال توالت و یا خونریزی در اوائل دوران حاملگی طبیعی است؛ اما گاهی از اوقات ممکن است علامت اولیه سقط جنین نیز باشد. در صورت مشاهده لکه یا خونریزی، به سرعت با پزشک یا مامای خود تماس بگیرید تا او مشخص کند که آیا این موارد بیانگر یک مشکل احتمالی می باشند یا خیر.

2-     پروتئین یکی از عناصر اصلی برای ساختمان بدن نوزاد است. نوزاد شما برای سلول ها و اندام هایش و شما برای داشتن "جفت" نیاز به پروتئین دارید. بدن زنان بارداربه 10 گرم پروتئین اضافه نیاز دارد یعنی به جای 50 گرم پروتئین که زنان غیرباردار به آن نیاز دارند، شما به 60 گرم پروتئین نیاز دارید. سعی کنید برای تامین پروتئین مورد نیازتان از غذاهای کم چرب یا بدون چربی های اشباع شده استفاده کنید. به طور مثال از تکه های بدون چربی گوشت گوساله و مرغ بدون پوست استفاده کنید.

چند نمونه از غذاهای سرشار از پروتئین :

100 گرم مرغ بدون پوست و استخوان : 30 گرم پروتئین

115 گرم همبرگر ذغالی با گوشت گوساله : 30 گرم پروتئین

115 گرم ماهی تن : 25 گرم پروتئین

215 گرم ماست بدون چربی : 12 گرم پروتئین

215 گرم شیر بدون چربی : 8 گرم پروتئین

2 قاشق کره بادام زمینی : 8 گرم پروتئین

1 عدد تخم مرغ : 8 گرم پروتئین

3-      شما تنها کسی نیستید که در دوران بارداریتان دچار تهوع و استفراغ می شوید. اکثر بارداری ها به ویژه در سه ماهه اول همراه با تهوع است که پزشکان آن را ناخوشی های صبحگاهی می نامند. علت اصلی این تهوع ها افزایش هورمون های حاملگی همراه با تقویت حس بویایی است. ممکن است فکر کنید که این ناخوشی های صبحگاهی می تواند به جنینی صدمه بزند در حالی که به ندرت تاثیرات مضری برای جنین دارد.  بهتر است از غذاها و بوهایی که سبب تهوعتان می شود پرهیز کنید و غذایتان را در اتاق و دور از بوی نامطبوع میل کنید.

4-     سعی کنید در همه حال آرامش خود را حفظ کنید و عصبانی نشوید.  مراقب هیجانات روحی خود باشید و آن ها را تحت کنترل درآورید. از پیش کشیدن اختلافات، جر و بحث های طولانی، دعوا و نزاع به شدت بپرهیزید چون تمامی این حالات بر روی جنین تاثیر می گذارد و این تاثیر از بین نخواهد رفت. فشار عاطفی مادر باردار در طولانی مدت خواه ناشی از مشکلات زناشویی باشد یا عقاید منفی درمورد بچه دار شدن و یا حوادث ناگوار زندگی، نتایج منفی برای کودک به دنبال خواهد داشت.

5-      شما باید روزانه 8 لیوان آب مصرف کنید و چنانچه بیشتر اوقات استفراغ می کنید، تعداد لیوان ها را در روز افزایش دهید.آب بهترین نوشیدنی است چون در دوران بارداری حجم خونتان تا 40 درصد افزایش می یابد که حدود 4 درصد از وزن حاملگی شما را تشکیل می دهد. این حجم از خون اضافی وظیفه انتقال و رساندن مواد غذایی لازم به جنین را برعهده دارد و کمک می کند تا کلیه های شما مواد زائد را دفع نماید. مصرف آب خطر ابتلا به عفونت مثانه، مجاری ادراری و کلیه ها را پایین می آورد و مانع از یبوست می شود.

 

تغییرات جنین:

 بدن کودک شما در حال شکل گیری است، و سلولهایی که بعدا اندامها و سیستمهای بدن او را تشکیل خواهند داد، به سرعت در حال تقسیم شدن هستند. اکنون، او به اندازه یک دانه کوچک عدس (با عرض تقریبی 4 تا 5 میلی متر) است. اگر شما می توانستید درون رحم خود را ببینید، یک سر بزرگ و چند نقطه تیره رنگ را می دیدید که محل تشکیل چشمها و بینی او خواهند بود. دو حفره کوچک در دو طرف سر ، محل شکل گیری گوشها هستند، و دستها و پاهای او به شکل برآمدگیهای کوچکی قابل مشاهده می باشند. دستها و پاها شبیه به باله ماهی هستند که پرده ضخیمی بین انگشتهای در حال رشد قرار گرفته است؛ اما انگشتان دست و پای او به زودی از یکدیگر جدا خواهند شد. زیر سوراخی که بعدا دهان او خواهد شد، چین های کوچکی قرار دارند که نهایتا به گردن و آواره پایین تبدیل خواهند شد. در داخل بدن او، زیان و تارهای صوتی در حال شکل گیری می باشند.


دکتر رویا فصیحی


منبع:

ninisite

akairan

vatandar