اکنون باید جشن بگیرید؛ این هفته آخرین هفته از سه ماهه اول و هفته آینده، شما در سه ماهه دوم حاملگی خود قرار دارید. این مسئله به دو دلیل خیلی مهم است: اول اینکه احتمال سقط جنین در شما بسیار کم شده است و دوم اینکه در اکثر خانمهای حامله عوارض اولیه حاملگی (مانند تهوع صبحگاهی) از بین می روند. در برخی موارد، سوزش معده جای تهوع را می گیرد.

1-  تا تولد نوزاد شما چندین ماه باقی مانده است، اما ممکن است سینه های شما در حال تولید کولوستروم یا آغوز باشند؛ یک ماده بسیار مغذی که غذای کودک شما را در روزهای اول تولدش تامین می کند، در حالی که تا جاری شدن شیر از سینه ها زمان زیادی باقی مانده است. همچنین بسیاری از زوجها در سه ماهه دوم شاهد افزایش میل جنسی می باشند، زیرا حالت تهوع کاهش یافته و انرژی بدن افزایش می یابد.

2- قندهای غذایی که در انواع مختلفی از مواد غذایی یافت می شوند، شامل لاکتوز شیر، فراکتوز میوه ها و قندهای افزودنی مثل شکر، شیره ذرت و دکستروز می باشد. با برچسب هایی که روی آنها نوشته شده است "بدون قند افزودنی" دچار اشتباه نشوید، حتما آن محصول حاوی مقداری قند طبیعی است. بنابراین این مواد غذایی از آنجا که حاوی مقداری قند طبیعی هستند، فشار خونتان را بالا می برند.

3-   ماهی که پیش رو دارید ماه رویش مو است. در این ماه جنین کمی از زشتی خود را از دست می دهد، پوستش شفاف و قرمز رنگ است و کرک نازکی سراپای بدن او را پوشانده است.

4- گروه نسبتا زیادی از زنان باردار از خارش پوست بدن در نواحی مختلف شکایت می کنند. خارش، ناحیه پوست شکم و دست و پا را بیشتر از نقاط دیگر فرا می گیرد. علت خارش ممکن است مربوط به حساسیت بدن به حاملگی باشد. جهت تسکین خارش، دوش آب گرم در فصل زمستان مفید است و گاهی نیز پاشیدن پودر بچه در نواحی مبتلا به خارش موثر واقع می گردد.

5-از آنجا که در دوران بارداری بیشتر غذا می خورید و هورمونهای بارداری باعث شده اند که بافت لثه، نرم تر و حساس تر شود، بیشتر احتمال دارد که در معرض تورم و خونریزی لثه که به آن التهاب بارداری می گویند قرار بگیرید. برای جلوگیری از این التهاب دندان هایتان را به طور منظم مسواک بزنید و نخ دندان بکشید تا از ایجاد پلاک های دندانی جلوگیری کنید. بهتر است از مسواک نرم استفاده کنید و روزی 2 بار دهان خود را با دهان شویه ضدعفونی کنید. علاوه بر این در برنامه غذایی خود موادی را بگنجانید که حاوی کلسیم و ویتامین C باشند.


تغییرات جنین:
هر چند کودک شما هنوز خیلی کوچک است، اما احتمالا شکم شما به زودی به قدری بزرگ خواهد شد که همه خواهند فهمید شما باردار هستید! در واقع اکنون کودک شما از فرق سر تا انتهای بدن، حدود 7.5 سانتی متر یعنی به اندازه یک میگوی بزرگ! طول دارد و حدود 30 گرم است. صرف نظر از اندازه اندامها نسبت به یکدیگر، بدن کودک شما در داخل رحم، کاملا شکل گرفته است. در مقایسه با چند هفته پبش، اندازه اندامهای کودک شما متناسب تر شده و اندازه سر او در حدود یک سوم کل بدن است. انگشتان کوچک او (که هر کدام یک اثرانگشت منحصر به فرد دارند) در سر جای خودشان هستند. کلیه ها و مجاری ادراری او در حال فعالیت هستند و او ادرار خود را به داخل مایع آمنیوتیک (که قبلا آن را می بلعید) می ریزد. با آغاز سه ماهه دوم حاملگی، بخش حساس و بحرانی رشد کودک شما پایان یافته است و احتمال وقوع سقط جنین بسیار کاهش می یابد.

دکتر رویا فصیحی

منبع:

vatabdar.ir

ninisite

akairan