بهترین حالت خوابیدن در موقع بارداری این است که به پهلو دراز بکشید و زانوهای خود را خم کنید. در این وضعیت، قلب راحت تر کار می کند، زیرا سنگینی بچه به سیاهرگ هایی که خون را به قلب برمی گردانند، فشاری وارد نمی کند. همچنین دراز کشیدن به پهلو باعث کاهش درد پشت و کمر می شود

1- به خودتان تکان بدهید!   بی‌تحرکی می‌تواند خواب شما را به هم بریزد. داشتن یک فعالیت بدنی آرام در طول روز، مثل پیاده‌روی یا شنا، موجب خستگی عضلات و در نتیجه خواب راحت‌تر می‌شود. با این حال قبل از خواب فعالیت بدنی سنگین نکنید و حتی کارهای خانه را برای فردا بگذارید و اجازه بدهید بدن‌تان کمی ریلکس شود.

2- شیر گرم و عسل بخورید.  اگر بدخواب شده‌اید، کمی شیر گرم با عسل به شما آرامش می‌دهد. دم‌کرده بابونه هم همین تاثیر را دارد. دوش آب ولرم هم ممکن است شما را خواب‌آلود کند، هرچند برای بعضی‌ها اثر معکوس دارد!

3- چای را از برنامه‌تان حذف کنید.  حتی اگر مشکل خواب هم ندارید، باز هم این کار را بکنید. چای (و قهوه و نسکافه) هم باعث پریشانی خواب‌تان می‌شوند، هم مانع جذب آهن می‌شوند و هم مدر (ادرارآور) هستند و مجبورتان می‌کنند در طول شب برای رفتن به دستشویی از خواب بیدار شوید.

4- آرامش داشته باشید.  هرچند در بعضی مواقع غیرقابل اجراست، اما با استفاده از تکنیک‌های تنفس عمیق و شکمی، ریلکسیشن و یوگا می‌توانید قبل از خواب آرامش را به روان و جسم‌تان برگردانید.

5-  دست از نگرانی بردارید.  لازم نیست دیوانه‌وار نگران وضعیت خواب‌تان باشید! اگر خواب‌تان نمی‌برد، بلند شوید و کتاب بخوانید و راه بروید. فردا زمانی برای خواب پیدا می‌کنید. اگر نیمه‌شب از خواب بیدار شدید و دیدید طاقباز خوابیده‌اید، وحشت نکنید. اتفاق بدی نمی‌افتد. نگران پیچیدن بند ناف دور گردن جنین به خاطر بالا بردن دست‌ها یا خوابیدن به راست و این چیزها هم نباشید. بند ناف کودک و اصولا وضعیت او در شکم هیچ ربطی به نوع خوابیدن و وضعیت دست‌های شما ندارد!


دکتر رویا فصیحی

منبع:

radiosalamat.ir