شاید این احساس برای شما تازگی داشته باشد که باید از شکم خود محافظت کنید و این خیلی خوب است. ضربه و آسیب به شکم شما ممکن است برای خودتان و همچنین کودکتان خطرناک باشد پس حتما در هنگام رانندگی از کمربند ایمنی استفاده کنید. . کمربند ایمنی نباید از روی شکم شما بگذرد بلکه یک قسمت از بالا و قسمت دیگر از زیر شکم عبور کند.با اضافه وزنی که در ناحیه بالا و جلوی بدن خود پیدا کرده اید ممکن است گاهی اوقات در هنگام راه رفتن تعادل خود را از دست بدهید.  از کفشهای پاشنه کوتاه استفاده کنید تا احتمال زمین خوردنتان کاهش یابد

1-  میوه هایی مثل پرتقال، گریپ فروت، نارنگی، لیمو و انگور منشا بسیار خوبی برای ویتامین C هستند و شما می توانید در طول روز چندین بار از این گروه استفاده کنید و نیازتان را به ویتامین هایی مثل A و C برآورده کنید. به طور مثال در صبحانه آب میوه یا میوه تازه، بین وعده های غذا میوه خشک یا تازه و یا به همراه ناهار سالاد میوه و برای دسر و شام کمپوت میوه مصرف کنید. تا حد امکان از مصرف آب نبات و شکلات و کیک به عنوان دسر خودداری کنید و فقط در مواردی که وزن شما پایین است و مشکل افزایش وزن ندارید می توانید از این مواد استفاده کنید.

2-  سعی کنید نسبت به ورزش با انگیزه بمانید. هر روز برنامه ورزش خود را تنظیم کنید. برای انجام ورزش با خودتان قول و قرار بگذارید و آن را در دفترچه یادداشتتان بنویسید. مدت ورزش روزانه خود را بنویسید و مراحل پیشرفتتان را زیر نظر داشته باشید. هدفی را در برنامه ورزشی خود تعیین کنید و زمانی که به آن رسیدید به خودتان جایزه بدهید و در کل ورزش را برای تفریح انجام دهید. بهترین ورزش در دوران بارداری شنا است که ورزشی کم فشار است و بدون اینکه عضلات و سیستم قلبی و عروقی را خسته کند، مفاصل و رباط هایتان را به کار می اندازد.

3-  فهرستی از نامهای انتخابی خود برای اسم کودکتان بسازید؛ در یک لیست ده نام را که می پسندید یادداشت کنید، از همسرتان نیز بخواهید که این کار را انجام دهد. لیستهایتان را به یکدیگر بدهید و هر کدامتان هر کدام از اسمها را که دوست ندارید خط بزنید. این کار را ادامه دهید تا به یک لیست برسید که هر دو همه اسامی موجود در آنرا می پسندید. در مورد دوست داشتن یا دوست نداشتن این اسامی با همدیگر حرف بزنید. برخی از زوجها قانونهایی را برای اسم کودکشان تعیین می کنند؛ می توانید در این موارد با هم صحبت کنید تا به اتفاق نظر برسید.

4-  همانطور که بدنتان همراه با بدن جنین رشد می کند، پوست شما نیز کشیده می شود و ممکن است در سه ماهه دوم و سوم متوجه خطوطی روی سینه و شمکتان شوید. این خطوط که نشانه های کشش هستند، در واقع خراش های ریزی هستند که به دلیل کشیدگی پوست در زیر لایه های پوست ایجاد می شوند. همه ترک های پوستی بعد از دوران بارداری محو نمی شوند اما بیشتر آنها از بین می روند. اگر چه می توانید از کرم های گرانقیمت و ویتامین E برای جلوگیری از ایجاد ترک استفاده کنید اما بهتر است بعد از زایمان آنها را با لیزر درمانی کم رنگ کنید.

 تغییرات جنین :

 شما در آغاز ماه پنجم هستید. این ماه، ماه حرکت است و در ابتدای این ماه جنین درون رحم شما حرکت می کند.  برای استحکام استخوان بندی کودک، گندم برشته و برنج و کنجد و شاهدانه برشته بدون نمک بخورید.وزن کودک شما حدود 155 گرم و اندازه او حدود 12.7 سانتی متر است؛ تقریبا به اندازه یک پیاز بزرگ. او می تواند مفصلهای خود را تکان دهد و اسکلت او که تاکنون به صورت غضروف نرم بود آرام آرام به استخوان تبدیل می شود. حس شنوایی او در حال رشد است. بند ناف او که شاهراه حیات وی برای اتصال به جفت است هر روز محکمتر و ضخیم تر می شود.


دکتر رویا فصیحی

منبع:

vatabdar.ir

ninisite

akairan