ممکن است شما سوزش معده را تجربه کرده باشید. این حالت به خاطر تغییرات هورمونی و همچنین تغییرات اندام شما رخ می دهد و ممکن است موجب شود که از غذا یا خواب خود لذت کافی نبرید. در این حالت، خوردن مقادیر کم غذا و پرهیز از مصرف غذاهای سرخ شده، چرب، تند و ادویه دار که مشکل را شدیدتر می کنند، می تواند کمک کننده باشد.

1-  بارداری در تمام قسمت های بدن شما حتی روی بینی تان تاثیر می گذارد. هورمون های بارداری می تواند باعث گرفتگی بینی شود. اگر دچار گرفتگی شدید بینی در هنگام خواب می شوید، یک بخور روشن کنید. اسپری های نمکی هم در این شرایط می توانند مفید باشند ولی از داروهای آبریزش بینی یا سایر داروها استفاده نکنید و اگر در بینی خود احساس خشکی می کنید، آن را با مالیدن وازلین نرم نمایید.

2-  مادر در دوران بارداری دچار نوسانات روحی و خلقی می شود. به طوری که حساس و تحریک پذیر شده و دچار خلق و خوی دوگانه ای می شود که حتی همسرش را نیز متعجب خواهد کرد. بی شک آرامش روحی و معنوی شما در طی دوران بارداری از اهمیت ویژه ای برخوردار است زیرا جنین تحت تاثیر محیط اطرافش می باشد و بی شک، مادر نزدیکترین محیط به اوست. 

3-  متخصصین رژیم غذایی به خانم های باردار، مصرف میان وعده ها را توصیه می کنند. صرف 6 وعده غذایی به جای 3 وعده در روز می تواند مانع ترشی معده شود و سطح قند خون را متعادل نگه دارد. خوردن میان وعده ها در روز به معنای این نیست که مدام به سراغ شکلات و آبنبات بروید! میان وعده های غذایی باید بین صبحانه، نهار، نهار و شام و قبل از خواب باشد که فرصت بهتری برای دریافت ویتامین ها، مواد معدنی، پروتئین، فیبر و دیگر مواد مغذی است.

ماست، سبزیجات و میوه تازه بخورید. آب میوه کاملا طبیعی و خنک بنوشید.پنیر کم چرب و بیسکویت های سبوس دار بخورید.فلفل های قرمز یا سبز بخورید.نان های حلقه ای با میوه های طبیعی را فراموش نکنید.تکه های میوه با کره بادام زمینی بخورید.

4-  اگر استرس و فشار باعث می شود که خوابتان نبرد، قبل از خواب دوش آب گرم بگیرید، ورزش های تنفسی و هوازی را انجام دهید یا از همسرتان بخواهید به آرامی ماساژتان دهد. سعی کنید به تدریج روی پهلو خوابیدن را تمرین کنید. هر چه از بارداریتان می گذرد، افزایش وزن جنین می تواند به قسمت های انتهایی بدن شما فشار وارد کند. برای مرقبت از شکمتان در زمان خواب می توانید از بالشهای بزرگ بارداری استفاده کنید و با قرار دادن یک بالش اضافه زیر سر، آن را بالا نگه دارید.


تغییرات جنین:

اندازه کودک شما به حدود 5 سانتی متر یعنی تقریبا اندازه یک لیموترش رسیده است و حدود 15 گرم وزن دارد. صورت او به صورت یک انسان کامل شباهت بیشتری دارد. چشمهایش که در ابتدا در دو طرف صورت او شکل گرفته بودند، به یکدیگر نزدیکتر شده اند و گوشهای او در نزدیکی مکان نهایی خود در دو طرف سر او قرار دارند. روده های کودک شما، که آنقدر سریع رشد کرده اند که تا حدی وارد بند ناف او هم شده بود، حرکت بازگشتی خود را به سمت حفره شکمی آغاز می کند. کلیه های او، ادرار را در مثانه جمع آوری می کنند. سلولهای عصبی او به سرعت زیاد شده اند و ارتباطات عصبی مغز در حال شکل گیری هستند. اکنون ممکن است کودک شما واکنشهای بیشتری مثل مکیدن نشان بدهد؛ اگر شما به شکم خود فشار وارد کنید، او حتی ممکن است در داخل رحم شما پیچ و تاب هم بخورد؛ با این حال برای چند هفته دیگر هم شما قادر به احساس کردن حرکات او نخواهید بود.


دکتر رویا فصیحی

منبع:

vatabdar.ir

ninisite

akairan



5-