سه ماهه سوم حاملگی از این هفته آغاز می شود و تا هفته چهلم ادامه می یابد.در این دوره سه ماهه حدود 5 کیلوگرم وزن اضافه خواهید کرد.از این به بعد شما هر دو هفته یکبار توسط ماما یا پزشک خود معاینه می شوید. از هفته سی و ششم این معاینات به صورت هفتگی درخواهند آمد.

در صورتی که آزمایش خون در سه ماهه اول نشان داده باشد که RH خون شما منفی است به شما ایمونوگلوبولین RH تزریق خواهد شد تا از تولید پادتنهایی که ممکن است به خون کودک شما حمله کنند جلوگیری شود. اگر RH خون پدر کودک شما هم منفی باشد احتیاجی به تزریق ایمونوگلوبولین نیست اما پزشکان معمولا بدون آزمایش خون پدر کودک ایمونوگلوبولین را به شما تزریق خواهند کرد. همچنین اگر RH خون کودک شما مثبت باشد پس از زایمان یکبار دیگر به شما ایمونوگلوبولین تزریق خواهد شد.

1- ممکن است پاهایتان در طول شب مورمور کند.خارش و سوزش در قسمت پایینی پاها و میل شدید به تکان دادن آنها تحت عنوان «سندرم پاهای ناآرام» (یا RLS) شناخته می شود. این عارضه ممکن است موجب شود که در حالت استراحت احساس آرامش نکنید. هرچند بروز این عارضه در خانمهای حامله بسیار معمول می باشد، اما هیچ کس علت بروز آن را نمی داند. از کافئین (چای یا قهوه) استفاده نکنید زیرا این عارضه را تشدید می کند؛ و هنگامی که احساس ناراحتی کردید ماهیچه های ساق پای خود را ماساژ دهید. برخی مطالعات نشان داده اند که مصرف مکملهای غذایی حاوی آهن می تواند این عارضه را تا حدودی بهبود بخشد.

2- ماست تقریبا غذای کاملی در دوران بارداری است که سرشار از کلسیم، پروتئین، چربی کم و مغذی است. برخی از ماست ها دارای باکتری های زنده و فعال هستند که این باکتری ها از نوع مفید می باشند و در هضم غذا، جذب مواد مغذی، تقویت سیستم ایمنی بدن و جلوگیری از رشد باکتری های مضر سیستم گوارش دخیل می شوند. ماست را می توانید به صورت ساده یا می توانید آن را با خیار بدون پوست، شوید تازه و پودر سیر مخلوط کنید و میل کنید. هم چنین می توانید یک فنجان ماست را با نصف فنجان سس مکزیکی مخلوط کنید و از آن به عنوان سس تند برای ماهی یا مرغ و سبزیجات استفاده کنید.

3-  مشکل سوهاضمه معمولا در سه ماهه سوم بارداری بدتر می شود. برخی از خانم ها از ابتدای بارداری ترش می کنند اما بعضی دیگر در سه ماهه سوم دچار آن می شوند و عده ای هم اصلا گرفتار آن نمی شوند. تحمل سو هاضمه در سه ماهه سوم که باعث می شود تا شما از خواب بیدار شوید بسیار سخت است و شما در این دوره با مصرف داروهای قوی آرامش پیدا می کنید. مصرف دارو برای این مسئله در دوران بارداری منعی ندارد اما برخی از آن ها را بدون نسخه نمی توانید تهیه کنید بنابراین حتما پیش از مصرف آن ها با پزشک مشورت کنید.

4- اولین قدم برای از بین بردن سوزش سر دل، ایجاد روحیه شاد و مناسب است هم چنین از پوشید لباس های تنگ خصوصا در ناحیه شکم اجتناب کنید. سرتختخواب را 15 سانتی متر بالا ببرید و تا یک الی 2 ساعت بع از غذا خم نشوید و دراز نکشید. غذایتان را آرام و کامل بجوید و آهسته غذا بخورید و بعد از صرف غذا آدامس بجوید و از مصرف مواد غذایی داغ و پر ادویه، محرک و چرب و نوشابه های گاز دار پرهیز کنید.

تغییرات جنین:

در این هفته کودک 910 گرم وزن و 37.6 سانتی متر طول دارد. او می تواند چشمان خود را (که اکنون مژه دارند) باز کند و سر خود را به سمت هر نور ممتد و شدیدی که از بیرون رحم بتابد برگرداند. لایه های چربی بدن او در حال شکل گیری هستند و او برای زندگی در خارج از رحم آماده می شود.

دکتر رویا فصیحی

منبع:

vatabdar.ir

ninisite

akairan