با بزرگ شدن شکم شما برای فراهم کردن فضای لازم برای کودک در حال رشد ممکن است نشانه های کشیدگی را بر روی پوست خود مشاهده کنید. بعضی از خانمهای حامله دچار این عارضه نمی شوند، اما تقریبا بر روی پوست نیمی از آنها آثار این کشیدگی ظاهر می شود. این خطوط باریک که از بافتهای جدید از جنس پوست هستند، علاوه بر باز شدن پوست بعلت تغییرات هورمونی در دوران بارداری ایجاد می شوند و به رنگ صورتی تا قهوه ای پررنگ (بسته به رنگ پوست شما) هستند و ممکن است ضخامت آنها با افزایش سن حاملگی بیشتر شود

1- یک تغییر دیگر که ممکن است در دوران حاملگی در سطح پوست شما رخ دهد ظاهر شدن خالهای نسبتا بزرگ است. در این حالت قسمت کوچکی از پوست برآمده و سرخ می شود و رگهای خونی و همین طور زائده های متعددی ایجاد می کند. این عارضه در صورت، گردن، قسمت بالایی سینه و سینه ها ظاهر می شود و علت آن نیز میزان بالای هورمون استروژن در دوران حاملگی است؛ معمولا پس از زایمان پوست به حالت طبیعی باز می گردد.

2-  در دوران بارداری، رحم فشار زیادی به شکم وارد می کند و به همین دلیل ناف بیرون می زند اما بعد از تولد جنین به حالت اولیه خود باز می گردد. به خاطر اینکه این فشار از درون به بیرون وارد می شود، ناف به طور عجیبی بیرون می آید و در تماس با لباستان احساس ناراحتی ایجاد می کند. بنابراین لباس های نرم، شل، قابل تنفس بپوشید و هیچگاه با شکمتان به چیزی تکیه ندهید.

3- چربی در رژیم غذایی ضروری است اما از آنجا که در سایر غذاها وجود دارد لازم نیست که مستقیما به بدن برسد. به اندازه کافی از کره مارگارین یا روغن گیاهی برای مطبوع کردن غذا استفاده کنید اما بیش از این مقدار چربی و روغن به غذا اضافه نکنید. کره و مارگارین غنی از ویتامین A هستند اما منابع دیگری نیز برای تامین ویتامین a مانند سبزیجات وجود دارند. روغن نبابی و مارگارین منابع غنی ویتامین e هستند و تا جایی که امکان دارد سعی کنید از چربی های غیراشباع استفاده کنید مثل روغن ذرت و روغن زیتون. هر روز صبح مقداری خرما بخورید. در رابطه با مزایای خوردن خرما در روایات آمده : "بهترین غذای زن حامله و حتی داروی او خرماست"

4-  هوای اتاق خوابتان را خنک نگه دارید چون از آنجایی که دمای بدنتان در دوران بارداری بالاست، برای اینکه بهتر بتوانید بخوابید، هواساز کوچکی در اتاق خواب خود قرار دهید. اگر بدنتان نسبت به ادویه جات و یا غذاهای شیرین واکنش نشان می دهد بهتر است از مصرف آن در وعده شام صرفنظر کنید. برای کاهش خرو پف هایتان هم از مرطوب کننده های هوا استفاده کنید و برای خواب از چند بالش به عنوان تکیه گاه استفاده کنید. نوشیدن شیرگرم با عسل هم قبل از خواب میتواند به بهبود خوابتان کمک کند.

تغییرات جنین:

اکنون کودک درون رحم شما مثل یک نوزاد ولی کمی کوچکتر است. او 27.7 سانتی متر طول و حدود 450 گرم وزن دارد. پوست او تا زمانی که به اندازه کافی وزن اضافه کند چروکیده به نظر می آید؛ و موهای نرمی بنام لانوگو که سر و بدن او را پوشانده ، قابل دیدن است. لبهای او مشخص تر شده و دندانهای او به شکل ریشه هایی در درون لثه اش ظاهر شده اند. هرچند چشمهایش رشد کرده اند اما عنبیه (بخش رنگی چشم) هنوز رنگدانه ندارد و رنگی نشده است. ابروها و پلکهای چشمان او در محل خود قرار گرفته اند و لوزالمعده او (که برای تولید هورمونها بخصوص انسولین ضروری می باشد) به سرعت در حال رشد است.

دکتر رویا فصیحی

منبع:

vatabdar.ir

ninisite

akairan