عشق معمولاً مدتها مخفی می ماند . مانند یک راز، مانند دانه ای در خاک تا زمانی که دانه ترک بردارد و آرام آرام سر از خاک در آورد.اما به 3 شکل اصلی خود را بروز می دهد

عشق ناگهانی

می دانیم که بسیاری از محققان ، اندیشه و فکر را بر هیجان عشق مقدم می دارند .آنها معتقدند که احساس عشق به تدریج بین دو نفری که به ارتباط با هم می اندیشند، رشد می کند.از سوی دیگر اکثر افرادی که هیجان را بر فکر مقدم می دانند، عشق را بیشتر به صورت یک برانگیختگی زیستی یا زیستی  اجتماعی می شناسند. در اکثر فیلم های سینمایی، معمولاً عشق به صورت یک طغیان ناگهانی به نمایش در می آید . احتمالاً عامل مؤثر درایجاد عشق ناگهانی ، احساس ناتوانی در کنترل هیجانی عشق است .البته احتمالاً عشق به هر دو صورت ناگهانی و تدریجی تجربه می شود. چگونگی عاشق شدن شما بر فرد مقابل تأثیر می گذارد. چگونگی عاشق شدن شما می تواند تعبیری باشد از این که شما چگونه آدمی هستید . اگر شما ناگهانی عاشق شوید و فرد مقابل تدریجی، ممکن است قضاوت او درباره ی شما این باشد که شما یک آدم معمولی با هیجانهای انفجاری هستید و اگر شما به تدریج عاشق شوید و او عشقی آتشین داشته باشداحساس می کند که شما فردی حسابگر و بدون ثبات عاطفی هستید.

حسادت و آرزو دو یار جدایی ناپذیر عشق هستند به خصوص وقتی به اوج ناتوانی در کنترل هیجانی می رسیم. حسادت و آرزو بیانگر احساس ناامنی عاشق است . هر چه ناامنی بیشتر باشد، حسادت و آرزو نیز قویتر میشود.

 

عشق مانیایی

یکی از انواع عشق، عشق مانیایی است . عشق مانیایی عشق دیوانه وار است ، همراه با اشتغال ذهنی وسواس گونه، حسادت، احساس مالکیت ، ناامنی، علا یم جسمانی وهیجانات شدیداً نوسانی . بسیاری از روانشناسان تأکید می کنند که عشق مانیایی به لحاظ روان شناختی دچار مشکل میشوند.عشق مانیایی اغلب در اولین عشق دیده می شود. سؤالات زیر تا حدی می تواند ما را نسبت به عشق مانیایی هشیار کند . به این سؤالات از 1 تا 5 نمره دهید. 1 کمترین ارزش و5 بالاترین ارزش را دارد.

زمان ی که بین ما کارها درست پیش نمی رود، دلم آشوب می شود ؛ یا این که احساس می کنم حال تهوع دارم.

اگر من و او از هم جدا شویم آنقدر افسرده می شوم که به فکر خودکشی بیفتم.

گاهی آن قدر از عشقش به هیجان می آیم که خوابم نمی برد.

وقتیکه او به من توجه نمی کند، احساس می کنم که همه ی بدنم ناخوش است.

5  ازوقتیکه عاشق او شدم تمرکزم دچار مشکل شده است.

اگر شک کنم که او با یک نفر دیگر است، نمی توانم آرام باشم.

اگر برای مدتی به من توجه نکند ، گاهی با کارهای احمقانه تلاش می کنم که توجهش را به خودم جلب کنم.

نمرات را با هم جمع کنید . هر چه نمره ی بدست آمده به عدد 35 نزدیکتر باشد ، عشق مانیایی در شما شدت بیشتری دارد و هر چه نمره به عدد 7 نزدیکتر باشد عشق مانیایی خفیف تر است.

 

عشق یک سویه

عشق به کسی که هیچ احساسی در قبال ما ندارد ، یا حتی از عشق ما به خودش خبر هم ندارد ، عشق یک سویه است . عشق یک سویه بیشتر یک عشق ناکام است ، آمیخته با رنج و سعادت، معجونی از سیه روزی و نعمت که سه چهارم دانشجویان حداقل یک بار آن را تجربه می کنند شدت ناکامی بستگی به میزان ایده آل سازی از ارتباط دارد . هر چه جذابیت ارتباط در نظر آنها بیشتر باشد ، طبیعتاً ناکامی آنها نیز شدیدتر خواهد بود.عشق یک سویه در اولین عشق می تواند به یادگیری عشق کمک کند عشق یک سویه می تواند بر عزت نفس تأثیر داشته باشد  برآورد عاشق از احتمال پذیرفته شدن توسط معشوق با عزت نفس او ارتباط دارد . افرادی که عزت نفس پایینی دارند، از طرد شدن توسط معشوق می هراسند.


دکتر رویا فصیحی


منابع

Whitaker, C. A. (1976). A family is a four-dimensional relationship. In P. J. Guerin (Ed.),Family therapy. New York:Gardner.