ازدواج

آشنایی و دوستی ، فرایند تبادل اطلاعات و عواطف بین دو نفر از جنس مخالف به منظور تصمیم گیری برای ازدواج است. 10 نکته طلایی در مسیر آشنایی و دوستی قبل از ازدواج عبارتند

1- سؤالات کافی بپرسید

سؤال کردن شاید عاشقانه نباشد ، اما تنها راه هوشمندانه برای شناخت همسر آینده است.بدلیل ترس از خراب شدن یک رابطه ی طولانی،ترس از پرسیدن سوالات متقابل، سوالات خود را پنهان نکنید. 


2- به نشانه های هشدار دهنده ی مشکلات بالقوه دقت کنید.

چیزی را از فرد مقابل خود می بینید که نشانگر این واقعیت است که باید محتاط تر باشید ، اما خود آگاه یا ناخود آگاه از آن چشم پوشی می کنید. نادیده گرفتن نشانه های هشدار دهنده ، یکی ازخطرناکترین اشتباهاتی است که در هنگام ازدواج مرتکب می شوید.


3- عجولانه و زود هنگام، سازش نکنید.

در ابتدای آشنایی با چشم پوشی و کوتاه آمدن از آنچه که برایتان اهمیت دارد، سعی می کنید که رابطه را حفظ کنید . برای اینکه وانمود کنیدکه با فرد مقابل توافق و هماهنگی و تفاهم دارید، ارزشها، رفتارها و عادتهای خود را به سرعت تغییر ندهید  . کاملاً آشکار است که این یک تفاهم قلابی و ساختگی است.


4تسلیم نیاز جنسی نشوید.

اگر در نظر دارید با کس ی ازدواج کنید، سعی کنید از رابطه جنسی با او خودداری کنید، تا فرصتی فراهم شود که بدون تأثیر روابط جنسی و جاذبه ی جنسی به شناخت یکدیگر بپردازید.


5تسلیم زرق و برق های مادی و ظاهری نشوید.

مهم است که به لحاظ اقتصادی، اجتماعی، خانوادگی و ظاهری شباهتهایی بین دو نفر وجود داشته باشد اما داشتن شباهت با تحت تأثیر قرار گرفتن از این عوامل، متفاوت است . وقتی یک رابطه صرفاً به دلیل مسایل اقتصادی و مادی شکل می گیرد، رابطه ی ناسالمی است.


6تفاهم را بر تعهد مقدم بدانید. 

قبل از این که متوجه شوید که که آیا او همسر مناسبی برایتان هست یا نه،و یا با او تفاهم دارید، متعهد به ازدواج با او نشوید. افرادی سریعا متعهد می شوند و تفاهم را نادیده میگیرند که از مجرد بودن و خواستگاری خسته شده اند، از طرف دیگران برای ازدواج تحت فشار هستند، به لحاظ عاطفی به فرد متعهد شده اند و فقط و فقط جنبه های مثبت دیگران را می بینند و در هر فردی می توانند چیزی دوست داشتنی پیدا کنند.


7تردیدهای خود را نادیده نگیرید.

 وقتی نسبت به یک نفر شک و تردید دارید لازم است با شناخت وزمان بیشتر و پرس و جوی بیشتر برتردیدها غلبه کنید وتا وقتی که آن تردید بر طرف نشود نباید ازدواج کنید، و گرنه نادیده گرفتن تردیدها مشکلی را حل نمی کند. برخی اوقات ما به تردیدهای خود توجه نمی کنیم چون اعتماد به نفس ما پایین است.


8علاقه و محبت را بر تفاهم مقدم بدانید.

معمولاً به افرادیکه تفاهم بسیار زیادی با هم دارند توصیه می شود که ازدواج کنند تا پس از ازدواج علاقه و محبت بین آنها ایجاد شود.لازم است که بدانید در صورتی که علاقه و محبتی بین دو نفر به طور خاص وجود نداشته باشد، با ازدواج هم آن علاقه ایجاد نخواهد شد. در بسیاری از ازدواجهای بین خویشاوندان یا ازدواجهایی که توسط پدر و مادر ترتیب داده می شود،می توانید این اشتباه را مشاهده کنید. درست است که تفاهم در ازدواج لازم است، اما کافی نیست. ازدواج زمانی به سامانی موفقیت خواهد رسید که سه عنصر «علاقه»، «تعهد» و«تفاهم» باهم وجود داشته باشد.


9-  به اینکه اورا تغییر خواهم داد،باور نداشته باشید.

یکی از باورهای بسیار رایج و غلط در اکثر فرهنگها این باور است که ما می توانیم با عشق، توجه و تلاش، همسر خود را تغییر دهیم. به خصوص خانمها مستعد پذیرش این باور غلط در زمان آشنایی و ازدواج هستند.


10به اینکه بعد از ازدواج مشکلات کم می شود باور نداشته باشید.

آنچه در خلال آشنایی از فرد می بینید، به احتمال بسیار زیادبعد از ازدواج نیز تداوم خواهد یافت. یکی از بهترین شیوه ها برای شناخت فرد مشاهده ی او، زمانی که با خانواده اش در تعامل است . چرا که این تعامل، شاخصی از رفتار آینده ی او در یک ارتباط صمیمانه است ،تا پیش بینی کنید که بعد از ازدواج این فرد چگونه برخورد خواهد کرد .لازم است ، شخصی را که می خواهید زندگی خود را با او سپری کنید به خوبی بشناسید . ازدواج بسیار مهمتر از آن است که به شانس و تصادف واگذار شود .


دکتر رویا فصیحی


منابع

 

رهنمود بزرگان در انتخاب همسر، سید مهدی شمس الدین، 1378 ، انتشارات شفق.

 آیا تو آن گمشد ه ام هستی، باربارا دی آنجلیس، ترجمه ی هادی ابراهیمی.