حداقل برای نیمی از سه ماهه اول، بیشتر زنان حتی از بارداری خود اطلاع ندارند. حتی اگر منطقی به نظر نرسد، ما هفته های بارداری را از قبل از لقاح محاسبه می کنیم چون تنها روش منطقی برای تخمین تاریخ زایمان است. استفاده از تقویم بارداری و در نظر گرفتن 40 هفته از روز اول آخرین عادت ماهانه می تواند تا حد زیادی برای محاسبه تاریخ تولد نوزاد قابل اطمینان باشد. هیچ تضمینی برای مشخص کردن تاریخ دقیق زایمان وجود ندارد چون بیشتر نوزادان خودشان تصمیم می گیرند چه زمانی به دنیا بیایند!

 
 هفته اول برای مادر:
حامله هستی اما هنوز خودت خبرنداری. بعضی از خانمها قبل از اینکه تست حاملگی انجام شود حدس می زنند که حامله هستند. بعضی ها هم می گویند که در دهانشان مزه ی آهن را احساس می کنند. اما بعضی ها هم هیچ نشانه ی خاصی احساس نمی کنند و تنها به دلیل اینکه عادت ماهیانه ی آنها دیر شده ، تست حاملگی را انجام می دهند.
اگر در این هفته تست حاملگی انجام شود به احتمال زیاد جواب آزمایش منفی است. زیرا مقدار هورمونهای حاملگی هنوز بسیار کم است. وقتی سلول تخمک به دیواره ی رحم می چسبد مقدار کمی رگهای خونی از دیواری رحم جدا می شوند. و گاهی این به صورت خون آبه نمایان می شود اما هیچ خطری ندارد.

هفته اول برای جنین: 
این هفته ی اول بارداری است.جنین خود را به دیواره ی رحم می چسباند و بهترین مکان با لای رحم است. جفت و کیسه ی آب جنین شروع به رشد می کنند. کیسه ی آب جنین مثل یک پوفتونک است. جایی که به زودی اولین سلولهای جنین به وجود می آید.
هفته دوم برای مادر:
حالا از آخرین بار که مادر عادت ماهیانه شده بود، پنج هفته گذشته است. عادت ماهیانه می بایست در این هفته شروع می شد. شاید به این فکر افتاده باشی که ممکن است حامله باشی. حالا در بدن به اندازه ی کافی هورمونhCG یافت می شود و به احتمال زیاد تست حاملکی مثبت نشان می دهد. این هورمون از جفت ترشح می شود.
رحم اندام عجیبی است. رحم هم مانند گلابی کوچکی است که در حدود 70 گرم وزن و 10 میلی لیتر حجم دارد (اگر این اولین حاملگی نباشد، البته رحم می تواند بزرگتر هم باشد.) در زمان حاملگی رحم کشیده و بزرگ می شود. در پایان حاملگی وزن رحم به یک کیلو و حجم آن به چیزی در حدود 5 تا 10 لیتر می رسد.
هفته دوم برای جنین: 
در این هقته تخمک دو هفته ای است. در این موقع تخمک به شکل تخم مرغ در می آید. سلولهای مهره ی کمر در جایی تشکیل می شوند که در آینده باقی اندامها نیز به وجود می آیند.در پایان این هفته تخمک دارای سه لایه سلول می باشد که هر یک وظیفه ی خاص خود را دارند.از اولین لایه ی سلولی اندامهای تنفسی و لوله گوارش تشکیل می شود. ار دومین لایه ی سلولی استخونها، عضلات، بافتها، اندامهای جنسی، تخمدانها و سیستم گردش خون تشکیل می شود.و ازسومین لایه ی سلولی پوست، مو، مغر و نخاع تشکیل می شود. تخمک همچنان گرد مانند است.

دکتر رویا فصیحی

منابع
دکتر صمدعلی مرادی و سمیه حیدریان
ninisite
akairan